My Carbon Footprint
School
My Carbon Footprint
terug naar projects
Een belonende oplossing voor het CO2-probleem.
samenvatting
In semester 4 heb ik bij de specialisatie Smart Mobile in een duo gewerkt aan fictioneel appconcept genaamd MyCarbonFootprint. Wij hebben voor onszelf een fictieve case opgezet om een concept voor een app neer te zetten in een wereld waarbij je per persoon een treshold hebt van hoeveel CO2 je mag uitstoten.
mijn rol
Concepting, UX Onderzoek,
Design & Ontwikkeling
gebruikte technologieën
Figma
Kotlin
Android Studio

Probleem

Wij hebben een straffend systeem (heffing op vliegen en het sturen van pakketjes) omgezet naar een belonend systeem: geld verdienen door het hebben van een lage CO2 footprint.

Hierbij kunnen de mensen die amper iets gebruiken (denk aan kort douchen en met de fiets naar werk) verdienen aan het feit dat ze hun ongebruikte CO2 treshold kunnen verkopen aan de mensen die wat meer uitstoten (rijden met oldtimers, vleeseters).

Per verkoop gaat 20% van het bedrag naar groen doel naar keuze.

Oplossing & Uitwerking

Op het begin heb ik eerst een hoop UX research gedaan. Denk aan storyboards, een use case, persona's en geprioritiseerde user stories Ik heb het volledige design gemaakt in Figma en deze later ook clickable gemaakt. Om de 1 à 2 weken heb ik gespard met een docent over het proces en eventuele feedback en dit vervolgens toegepast. Als laatste stap hebben we het omgezet naar een Android app en de layout hiervan 1:1 nagemaakt op basis van de designs.

Conclusie
& Reflectie

Ik vond het erg leuk om een fictionele, unieke vraag uit te werken. Vaak is een app concept een vast iets waar je al concurrenten bij zou hebben, maar omdat we nu een compleet uniek concept voorgeschoteld hebben gekregen moesten we beginnen van scratch. Dit zorgde voor frisse inzichten en een uitdagende case.